Origem nordestina
the Quadrilha Junina as a Living Heritage
DOI:
https://doi.org/10.60144/v6i.2025.138Keywords:
Culture, June festival dance group, Origem Nordestina, Living heritageAbstract
Living heritage offers an alternative perspective on cultural heritage. It is closely tied to the concept of valuing groups and individuals to ensure that future generations can inherit and preserve the techniques associated with such cultural practices. Objective: this research aimed to highlight the importance of the June gang as a living heritage and corroboration for the safeguarding of a people, through the cultural association and June gang Origem Nordestina. Following this structure. Methodology: It is characterized as exploratory research with a qualitative approach, using two techniques to meet the research objective: narrative review and participant observation, unstructured, of the specific type. Results: point out the first June gang to have the title of living heritage in Recife and the recognition of the title after its award. Conclusions: that the tradition of the June gang allows us to understand the history and traditions of the community, as well as the recording and transmission of its memories.
Downloads
References
BRASIL. Patrimônio imaterial: disposições constitucionais: normas correlatas: bens imateriais registrados. Brasília: Senado Federal, 2012.
CHIANCA, L. O. A festa do interior: São João, migração e nostalgia em Natal no século XX. Natal, RN: EDUFRN, 2006. 170p.
CUCHE, D. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru: EDUSC, 1999.
FOLHA DE PERNAMBUCO (Pernambuco). Jornalista. Mais que um espetáculo, quadrilhas juninas unem moradores de comunidades e promovem transformação. 2024. Elaborado por Gabriela Castello Buarque. Disponível em: https://www.folhape.com.br/noticias/mais-que-um-espetaculo-quadrilhas-sao-importantes-agentes-sociais-e/339491/. Acesso em: 10 jul. 2024.
LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. 14. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
LUCY ALVES. Xaxado no chiado. São Paulo: Warner Music, 2018.
MAGNANI, J. G. C. Pensar grande o patrimônio cultural. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 62-67, dez. 1986.
MARTIN-FUGIER, A. Os ritos da vida privada burguesa. In: PERROT, M. (Org.). História da vida privada: da Revolução Francesa à Primeira Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
MORAES, E. V. H. Para uma filosofia da cultura: sobre as relações entre Cultura e Ethos, por intermédio da Bildung alemã e da Paideia. In: ENCONTRO BAIANO DE ESTUDOS EM CULTURA, 3., 2012, Cachoeira. Artigos Completos [...]. Cachoeira: UFRB, 2012.
PERNAMBUCO. Lei nº 12.196, de 02 de maio de 2002. Institui o Registro de Patrimônio Vivo do Estado de Pernambuco. Recife: Assembleia Legislativa do Estado de Pernambuco, 2002.
RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.
SANTOS, M. R. Nos arraiais da memória: as quadrilhas juninas escrevem diferentes histórias. Recife: Secretaria da Cultura, 2010.
SILVA, F. I. C.; SOUZA, E. D. Informação e formação da identidade cultural: o acesso à informação na literatura de cordel. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 16, n. 1, p. 215-222, jan./jun. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/455/1506. Acesso em: 08 jul. 2024.
WIJESURIYA, G. Living heritage. Roma: ICCROM, 2015.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Paulo Vitor dos Santos Crispim, Fabio Assis Pinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Qualquer usuário tem direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.