Information Organization Strategies in the Library of the British School of Brasília

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.60144/v6i.2025.134

Keywords:

School library, Information Organization, British School of Brasilia

Abstract

Introduction: the paper examines the crucial role of school libraries as educational resources that enhance student learning and development. Objective: to highlight the importance of organizing information in school libraries, presenting an experience report on the implementation of the management and organization system at the British School of Brasília. For this purpose, the Koha software and the color signaling system were chosen to identify the copies. Methodology: the research used the qualitative method that proposes to carry out theoretical-practical construction to improve knowledge about the lived experience, reported from the researcher's perspective regarding the context of the library of the British School of Brasília, it is, therefore, an experience report. Conclusion: the model applied in the library of the British School of Brasília has the potential to be applied in other libraries in the school context, given that the organization of the school library presented, especially the technologies employed and the classification used, reflect an environment conducive to information retrieval, the encouragement of reading and, consequently, the promotion of user learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovana Cavalcanti de Mesquita, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)

Bacharel em Biblioteconomia, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict), Brasília, Distrito Federal, Brasil.

Érika Cruz da Silva Tinôco, Universidade de Brasília (UnB)

Mestre em Ciência da Informação, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil.

References

PEREIRA NETO, Evelyn Gonçalves. Biblioteca, informação, educação e memória: uma experiência extensionista. Ensaio Geral, Niterói, v., n. 2, 2022. Disponível m: https://periodicos.uff.br/edfisica-fluminense/article/view/51488. Acesso em: 28 jan. 2025.

BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Institui a obrigatoriedade de bibliotecas nas universidades e nas escolas de ensino básico. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 22 jan. 2025.

CAFÉ, Lígia; SALES, R. Organização da informação: Conceitos básicos e breve fundamentação teórica. 2010, p. 115-129. In: Jaime Robredo; Marisa Bräscher (Orgs.). Passeios no Bosque da Informação: Estudos sobre Representação e Organização da Informação e do Conhecimento – EROIC. Brasília DF: IBICT, 2010, 335 p.

CAMPELLO, Bernadete. Biblioteca escolar como espaço de produção do conhecimento: Parâmetros para bibliotecas escolares. 2010.

DALTRO, Mônica Ramos; DE FARIA, Anna Amélia. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Manifesto das bibliotecas escolares. 2019. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-manifesto-pt-brazil.pdf. Acesso em: 22 jan. 2025.

ORTEGA, Cristina Dotta. Fundamentos da organização da informação frente à produção de documentos. Transinformação, Campinas, v. 20, p. 07-15, 2008. DOI: 10.1590/S0103-37862008000100001

MACIEL, Ana Cleide Souza; CARVALHO, Ediane Toscano Galdino de. Vozes do comando: da missão ao compromisso de diretores de escolas privadas com as bibliotecas. Ciência da Informação em Revista, v. 11, n., 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16913

POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa. Enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Editora Vozes. 2008.

QUEIROZ SAMBAQUY, Lydia de. Catalogação cooperativa e catalogação centralizada. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 3, n. 2, p. 36-39, 1951. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/6754. Acesso em: 28 jan. 2025.

NEVES, Bárbara Coelho; SAMPAIO, Denise Braga; RODRIGUES, Quézia. Bibliotecas escolares e tecnologias digitais. Revista P2P & Inovação - Informação e Plataformas Digitais, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 146-165, set. 2020/fev. 2021. DOI: https://doi.org/ 10.21721/p2p.2020v7n1.p146-165.

FELISBERTO, Amanda Patricia de Araujo; MOTA, Francisca Rosaline Leite. Elementos para seleção de software de bibliotecas: avaliação do software proprietário Pergamum e o software livre Biblivre, a partir dos seus sites. In: SEMINÁRIO DE INFORMAÇÃO, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO, 5., 2023. Anais [...] Maceió: Ufal, 2023. Disponível em: https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/127. Acesso em: 28 jan. 2025.

SISTEMA CFB/CRB lança campanha #SouBibliotecaEscolar – CFB. Disponível em: https://cfb.org.br/noticias/sistema-cfb-crb-lanca-campanha-soubibliotecaescolar. Acesso em: 29 jul. 2024.

GRASS, Thiago Soares Valentim. Biblioteca escolar e ação docente na construção leitora da criança. Cognitionis Scientific Journal, Teresópolis, v. 3, p. 1-8, 2020. Disponível em: https://revista.cognitioniss.org/index.php/cogn/article/view/57/55. Acesso em: 22 jan. 2025.

Published

2025-02-03

How to Cite

Mesquita, G. C. de ., & Tinôco, Érika C. da S. . (2025). Information Organization Strategies in the Library of the British School of Brasília: an experience report. Ciência Da Informação Express, 6, 1–18. https://doi.org/10.60144/v6i.2025.134