Information Organization Strategies in the Library of the British School of Brasília
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.60144/v6i.2025.134Keywords:
School library, Information Organization, British School of BrasiliaAbstract
Introduction: the paper examines the crucial role of school libraries as educational resources that enhance student learning and development. Objective: to highlight the importance of organizing information in school libraries, presenting an experience report on the implementation of the management and organization system at the British School of Brasília. For this purpose, the Koha software and the color signaling system were chosen to identify the copies. Methodology: the research used the qualitative method that proposes to carry out theoretical-practical construction to improve knowledge about the lived experience, reported from the researcher's perspective regarding the context of the library of the British School of Brasília, it is, therefore, an experience report. Conclusion: the model applied in the library of the British School of Brasília has the potential to be applied in other libraries in the school context, given that the organization of the school library presented, especially the technologies employed and the classification used, reflect an environment conducive to information retrieval, the encouragement of reading and, consequently, the promotion of user learning.
Downloads
References
PEREIRA NETO, Evelyn Gonçalves. Biblioteca, informação, educação e memória: uma experiência extensionista. Ensaio Geral, Niterói, v., n. 2, 2022. Disponível m: https://periodicos.uff.br/edfisica-fluminense/article/view/51488. Acesso em: 28 jan. 2025.
BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Institui a obrigatoriedade de bibliotecas nas universidades e nas escolas de ensino básico. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 22 jan. 2025.
CAFÉ, Lígia; SALES, R. Organização da informação: Conceitos básicos e breve fundamentação teórica. 2010, p. 115-129. In: Jaime Robredo; Marisa Bräscher (Orgs.). Passeios no Bosque da Informação: Estudos sobre Representação e Organização da Informação e do Conhecimento – EROIC. Brasília DF: IBICT, 2010, 335 p.
CAMPELLO, Bernadete. Biblioteca escolar como espaço de produção do conhecimento: Parâmetros para bibliotecas escolares. 2010.
DALTRO, Mônica Ramos; DE FARIA, Anna Amélia. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Manifesto das bibliotecas escolares. 2019. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-manifesto-pt-brazil.pdf. Acesso em: 22 jan. 2025.
ORTEGA, Cristina Dotta. Fundamentos da organização da informação frente à produção de documentos. Transinformação, Campinas, v. 20, p. 07-15, 2008. DOI: 10.1590/S0103-37862008000100001
MACIEL, Ana Cleide Souza; CARVALHO, Ediane Toscano Galdino de. Vozes do comando: da missão ao compromisso de diretores de escolas privadas com as bibliotecas. Ciência da Informação em Revista, v. 11, n., 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16913
POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa. Enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Editora Vozes. 2008.
QUEIROZ SAMBAQUY, Lydia de. Catalogação cooperativa e catalogação centralizada. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 3, n. 2, p. 36-39, 1951. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/6754. Acesso em: 28 jan. 2025.
NEVES, Bárbara Coelho; SAMPAIO, Denise Braga; RODRIGUES, Quézia. Bibliotecas escolares e tecnologias digitais. Revista P2P & Inovação - Informação e Plataformas Digitais, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 146-165, set. 2020/fev. 2021. DOI: https://doi.org/ 10.21721/p2p.2020v7n1.p146-165.
FELISBERTO, Amanda Patricia de Araujo; MOTA, Francisca Rosaline Leite. Elementos para seleção de software de bibliotecas: avaliação do software proprietário Pergamum e o software livre Biblivre, a partir dos seus sites. In: SEMINÁRIO DE INFORMAÇÃO, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO, 5., 2023. Anais [...] Maceió: Ufal, 2023. Disponível em: https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/127. Acesso em: 28 jan. 2025.
SISTEMA CFB/CRB lança campanha #SouBibliotecaEscolar – CFB. Disponível em: https://cfb.org.br/noticias/sistema-cfb-crb-lanca-campanha-soubibliotecaescolar. Acesso em: 29 jul. 2024.
GRASS, Thiago Soares Valentim. Biblioteca escolar e ação docente na construção leitora da criança. Cognitionis Scientific Journal, Teresópolis, v. 3, p. 1-8, 2020. Disponível em: https://revista.cognitioniss.org/index.php/cogn/article/view/57/55. Acesso em: 22 jan. 2025.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Giovana Cavalcanti de Mesquita, Érika Cruz da Silva Tinôco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Qualquer usuário tem direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.